Bokeh

Boken som från japanska betyder suddig  är inom fotografin en benämning på de delar i en bild som inte är i fokus.
De flesta fotografer känner till fenomenet då på den oskarpa bakgrunden bildas  ljuscirklar.  För att åstadskomma denna effekt krävs ljus och ljusstarkt objektiv dvs med stor bländare. Bäst boken får man till när man fotar tex mot en trädkrona, eller en buske där ljuset silar genom grenarna/bladverket, Gnistrande vattenyta bildar också bokeh om man får vatten ur fokus. Samt saker som reflekterar ljus. Vid motiv/poträttfotografering tänk på bakgrunden, titta om det finns några "ljuskällor", fokusera nära på motivet eller zooma in ordentligt om du använder ett teleobjektiv och ta bild. För att fota bara bokeh ställ in kamera i manuellt läge, rikta kameran tex uppåt mot en trädkrona och välj att ha oskärpan, du ser bokeh i sökaren då, vrid på fokusringen tills du är nöjd och ta bild. Här kommer några bokeh bilder jag tagit. Fråga gärna vid funderingar.


Kommentarer
☆Fru Eriksson

Waoooooooooooo...Läckra!

/Kram Kram

2011-09-04 11:28:57
URL: http://www.frunsblogg.blogspot.com/
Mirre

Ohh vad roligt med ny blogg, blogg.se gillar jag skarpt. Så kul att du är i gång igen, saknat dig



Fina bilder och jag gillar också bokeh

2011-09-04 13:45:08
URL: http://myflowergirl.blogg.se/
Camilla

Vackra kort, dej ska jag börja följa för jag är nybörjare med systemkamera så jag håller på att lära mej. Har en Nikon D5000 och lägger ut mycket kort på min blogg så kolla gärna in mina kort och kommentera gärna med nåt tips. Tack

2011-09-04 16:44:21
URL: http://camillamelcker.blogg.se/
Linda

Så snygg din sida blev!

Jag brukar kika in till dig då och då men tror aldrig jag lämnat någon kommentar tidigare. Jag älskar många av dina bilder och du ger mig massa inspiration.

Jag är nybörjare inom foto, fick min första systemkamera nu i maj men oj så den fått jobba i sommar ;)



Men det här med bokeh, jag visste sedan innan att det är när bakgrunden eller något i bilden är oskarpt och det bildas dessa vackra ljuscirklar. Men en bild där bakgrunden "bara" är oskarp och inte har dessa ljuscirklar, då kallas det inte bokeh utan bara bakgrundsoskärpa, har jag förstått rätt då? Att det är just dessa cirklar som kallas bokeh.

Jag brukar ofta fota med stor bländare utomhus just för detta, tycker det kan bli så vackra effekter och som att motivet som ska vara i skärpa liksom poppar ut litegrann. Jag gillar det!



Kram

Linda

2011-09-04 17:45:31
URL: http://www.nellieland.blogspot.com
Linda

Åh tack så hemskt mycket, det berömmet kommer jag leva på i veckor :)

Ja vad skoj, jag lägger till dig på bloglovin nu på direkten.

Jag kikar absolut tillbaks. Din blogg får bli en av standardbloggarna man tar en sväng i var och varannan dag för att se när något nytt kommit :)



Kram

Linda

2011-09-04 19:00:12
URL: http://www.nellieland.blogspot.com
Eriiza

Du är riktigt duktig på det du gör. =)

2011-09-04 20:15:02
URL: http://eriiza.webblogg.se/

Kommentera gärna:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback