Softad hy med bibehållen struktur.

Nu avslöjar jag en av mina retuscherings "hemlisar". Många fotografer och "photoshopare" efterlyser bra retuscheringsguider, men på nätet hittar man tyvärr bara det grundläggande som de flesta känner till.  Ingen retuschör eller fotograf vill avslöja sina hemligheter om hur dom retuscherar. Jag gör det nu! Hoppas att min guide blir till hjälp för de som är intresserade av fotoretuschering. Då kör vi.


Steg ett:
Duplicera lagret Bakgrund genom att trycka på Ctrl+J



Steg två:
Gå till menyn filter>>oskärpa>>gaussisk oskärpa. Vi ska bara använda dialogrutan för att göra en beräkning som vi kommer att använda i en annan dialogruta. Dra reglaget åt höger till du ser att huden jämnas ut och de tonerna i huden börjar försvinna. Klicka inte på OK. Kom ihåg bara cifran du stannade på. I det här fallet blev det 12.4. Klicka på knappen avbryt för att stänga dialogrutan utan att lägga på oskärpan.



Steg tre:
Gå till menyn filter>>annat>>högpass. När dialogrutan dyker upp skriv i cifran du memorerade från dialogrutan för oskärpa-12.4. I det här läget kommer lagret se grått ut och väldigt skarpt.



Steg fyra:
Öppna nu filtret Gaussisk oskärpa . Lite matematik: du kommer att lägga på en mängd oskärpa som är 33% (1/3 del) av högpass mängden. 12.4 delad med 3= ca 4.1. Skriv in 4.1 och klicka OK.



Steg fem:
Nu ska du invertera detta högpasslager genom att gå till bild>>justeringar>>invertera eller genom att trycka på Ctrl+i



Steg sex:
Gå nu till panelen Lager och ändra blandningsläge från normal till linjärt ljus och sänk opaciteten till 50%. Detta ser riktigt hemskt ut nu, men fortsätt.



Steg sju:
Tryck och håll ner Alt-tangenten och klicka på ikonen för Lägg till lagermask längst ner under panelen Lager, den symbolen som visas inringad i rött här.



Steg åtta:
Ställ in förgrundsfärg till vit, välj en mellanstor, mjuk pensel med opacitet på 100% . Måla nu över hudområde och undvik detaljområden så som ögonbryn, ögon, näsborrar, läppar, hår, tänder och mycket viktigt: undvik kanterna runt ansiktet annars blir det softade. I lagermaskens miniatyrbilden ser du målade områden. Du kan välja effektens styrka genom att dra i opacitetens reglage.



Här är resultatet. Huden är softad och behållit sin struktur. Jag har här opacitet på 50%, men som sagt du kan dra ner/upp på den för att styra effekten. Vad tycks?





Kommentarer
☆Fru Eriksson

Wow,vilken skillnad!!

2011-09-04 11:33:11
URL: http://www.frunsblogg.blogspot.com/
Mirre

Massa matnyttiga tips du ger, ska testa någon gång =D

2011-09-04 15:14:43
URL: http://myflowergirl.blogg.se/
Clara<3

Bra blogg! Bästa tipsen! Du verkar jätteduktig! ;D

2011-09-04 16:25:33
URL: http://claraihana.blogg.se/
Linda

Åh vilket superbra "insider-tips", Tack!! Jag ska absolut testa på nästa porträttbild jag tar :)



Kram

Linda

2011-09-04 17:49:14
URL: http://www.nellieland.blogspot.com
moa

ÅH, superbra tips!

Den här bloggen ska jag kolla in oftare :'D

2011-09-07 21:01:41
URL: http://moathemoses.blogg.se/
Rebecca

Så enkelt och så bra!!! Tusen tack för tipset!!!!!!!

Skriv ofta ofta ofta :-D

2011-09-13 17:35:43
URL: http://beccinam.wordpress.com
Anonym

Inte speciellt snyggt eller skickligt men duger om man inte har mer än mycket modesta krav.

Meningen med retuch är att förbättra, inte smeta ut ansiktsdrag och struktur eller att få objektet att likna en ritad seriefigur.

Det finns bra guider om hur man gör men det är ett hantverk därför går det inte att berätta i detalj. En konstnär som målar tavlor kan inte skriva generella guider så att den som följer den också blir konstnär.

Övning, övning, övning och bra grundkunskaper är det som gäller.

2011-09-14 23:15:30
Anna

Menar du det? Du som döljer dig bakom skärmen. Kan du bättre, visa gärna istället för att komma med icke konstruktiv kritik. För din info: det är "byRo", en brasiliansk retuschör som kom på denna teknik, han är moderator på forumet RetouchPRO.com, en sajt för professionella retuschörer. Det är an av de bästa teknik och används av många proffsfotografer och retuschörer över hela världen, bland annat Scott Kelby. Varken ansiktsdragen eller huden är utsmetade som du påstår utan huden är skarp med bibehållen struktur. Tycker du att objektet liknar en ritad seriefigur så har du fel antigen på din skärm eller glasögon.

Ha det gott. Anna

2011-09-15 13:16:30
URL: http://aphfoto.blogg.se/
Anonym

Jag är inte förvånad att du inte tål kritik. Jag pratar som du kanske noterat inte om byRo utan det du åstadkommit. Du är inte så pass tekniskt skicklig att du kan bedöma vad som är det bästa bara uttalandet talar för sig själv...

Jag kan bättre och jag finns på webben. Grejjen är att jag kommer med konstruktiv kritik det är du som inte tål att kritiseras.

2011-09-16 07:54:31
Anna

Grejjen är att du inte riktigt vet vad en konstruktiv kritik är. Att ge kritik är en konst. Med konstruktiv kritik menas att: 1.alltid inledda och avsluta kritiken med något positivt 2. vara ödmjuk i sina formuleringar, "Personligen tycker jag..." eller "om det var min ...så skulle jag..." är trevliga formuleringar och tyder på respekt 3. vara tydlig och precis, beskriv exakt det du tycker kan förbättras. 4. diktera inte, utan lägg fram förslag till förbättringar, ställ gärna frågor som kan stimulera mottagaren att fundera vidare själv.

4. fråga dig själv om dina kommentarer kan vara till hjälp för mottagaren

Det gyllene regeln är att behandla andras verk/konst så som du vill att andra ska behandla ditt. Innan du lämnar ifrån dig din konstruktiva kritik ska du alltid läsa genom det du skrivit. Granska dina formuleringar och fråga dig själv om du, helt ärligt, skulle bli sårad om samma kritik riktades mot dig eller ditt verk/konst. Om det känns tveksamt, formulera dig mildare eller låt bli att kritisera.

Jag tar visst gärna emot kritik om den är konstruktiv och lärorik, men ditt inlägg var helt enkelt otrevligt, du påpekade bara hur dålig och oskicklig det/jag var och att det kanske duger för mindre ambitiösa mm. För vad var det som var positivt i ditt inlägg och skulle kunna motivera mig till förbättring? Jag kommer ut med en fråga till mina läsare om de tycker att din kritik var konstruktiv. jag var kanske lite otrevlig i mitt första svar till dig, men jag bemötte dig på samma sätt som du mig. Jag har bara varit snäll och lagt upp en guide till de som ville lära sig softa/retuschera hud på ett bra sätt. För det är ett bra sätt annars alla proffsfotografer och retouchörer som använder sig av denna teknik är inte mer skickliga än så. Det är bara en guide som visar de alla moment och berättar om hur man gör och självklart att för olika bilder blir det olika inställningar, man får helt enkelt leka sig fram tills man är nöjd. Du menar väl inte att denna teknik kan vem som helst komma på bara? Du säger att du kan bättre. Jag kan också säga vad som helst ex att jag är en prinsessa "x" om jag gömmer mig bakom skärmen och är anonym. Så fegt. Jag vill bara säga att jag behöver inte sådana här kommentarer i min blogg så om du inte har något trevligt, vettigt eller konstruktivt att säga så låt bli att kommentera snälla du. Särskilt om du fortsätter anonymt. Kommer inte att godkänna och tänker inte lägga ner min energi på anonyma otrevliga, folk. Lycka till med allt

2011-09-16 14:13:05
URL: http://aphfoto.blogg.se/

Kommentera gärna:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback